Ma reggel megint zuhogott, úgyhogy csak 11 után
indultunk Patanba, a Kathmandutól a Bagmati folyó által elválasztott
kisvárosba, ami gyakorlatilag Kathmandu részének tekinthető. A kicsi de
tartalmas Durbar square a szép és informatív múzeum, a szűk utcák most is
nagyon bejöttek. Azt hittem Patan semmi újat nem hoz, de tévedtem. A főtéren
nagy sátor állt, benne egy csomó fehéringes, bordószáris nővértanonccal, akik
mindenféle maguk készítette demonstrációs táblán, babákkal és makettekkel
magyarázták a népnek az anyatejjel táplálás előnyeit a gyerek, az anya, a
környezet, az egész ország szempontjából. Kedvesen invitáltak befelé, és mi kíváncsiságból
mentük is, de aztán nem volt menekülés, szigorúan elmondtak mindent, amit a
témáról tudtak, kézről kézre adva bennünket. A nővérlányok szépen, folyékonyan
beszéltek angolul. Kíváncsi volnék, hogy nálunk hasonló előadásokra az eü.
szakiskolások képesek-e. Lehet, hogy máris tudom a választ?
Patanból gyalog is át lehet menni Pashupathinathba,
de mi csak a hídon mentünk át gyalog, utána olyan kisbuszba szálltunk, vagy minek nevezzem a szekeret, amibe akár
tíz embert is beszorongatnak, miközben akkora az egész mint egy kis csónak.
Ahogy beértünk megláttuk a nagy sátrat. Benne egy
egész zenekar és két nő a színpadon, az egyik főleg breszélt, olyan ria ria
Hungaria - félét, a másik énekelt. Pashupathinathban nagyon berágtam a belépőjegy
árán. Eleve gyűlölöm a facekontrollt. Hogy az ember pofája alapján rámutatnak, hogy
te bemehetsz pénz nélkül, hoppá, neked meg idegen a pofád, fizess. Na, de
ennyit? Ugyan odaírják, hogy műemlékvédelemre használják a pénzt, de az elmúlt
három év alatt itt semmi sem változott.
Ugyanolyan rohadalom az egész, ugyanúgy
égnek a hullák a folyóparton, ugyanúgy omlik minden, és hétkor akkor puja van,
ha esik, ha szakad, a szó legszorosabb értelmében. Annyi volt csak a
különbség, hogy kevesebben táncoltak extatikusan, mert azt nem lehet úgy, hogy
közben ernyőt tartanak a másik kezükben. Azért szép volt így is, főleg hogy a
pujával szemközt találtunk fedett részen padot. Annyira ömlött az eső, hogy a
lépcsőkön csak úgy hömpölygött a barna víz. Ezek a hegyekről lefolyó vizek
festik barnára a folyókat. Itt senkit sem zavar, hogy ilyen a víz. A gyerekek
lazán bemennek oda fürdeni, ahol egy perccel előtte még hullát mosdattak, mielőtt
a máglyára tették. Kampósorrú öregember volt (mármint a halott).
A puja főszereplője az a nő volt, aki végigtáncolta
az egészet. Néha terelgették, hogy ne táncoljon rá a papokra. Mikor két zene
között megállt, remegett keze-lába. Igyekszem a pujáról készült videót majd
otthon feltenni.
A kínaiak itt is rendesen jelen voltak. Már nekem is
kissé elegem van, mert ahova beteszik a lábukat, ott mindent elfoglalnak.
Érdekes módon Patanban a múzeumban a kínaiaknak ugyanannyi a belépőjegy, mint a
helyieknek, az idegeneknek - ezek vagyunk mi - egy százassal többet kell
fizetni. Totális diszkrimináció.
Még Bhaktapurban és miután sikerrel fogtunk. taxit, a Thamelben is, ahol szállásunk vagyon, elmentem pár könyves és lemezboltba. Vettem egy csomó Cd-t, leginkább indiai klasszikus zenét, de pár érdekes jazzfeldolgozást is.
Még Bhaktapurban és miután sikerrel fogtunk. taxit, a Thamelben is, ahol szállásunk vagyon, elmentem pár könyves és lemezboltba. Vettem egy csomó Cd-t, leginkább indiai klasszikus zenét, de pár érdekes jazzfeldolgozást is.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése